Ttttämä on ttttarina tttt…, tttt…stta pöydällä.
Kokonaisisttta t…sta, kuorittuista t…sta, kuuttioiduista t…sta, pilkotttuista ttt…sta, ketttsupisttta.
Esitys pohtii lähtemisen mahdollisuutta, lähtemistä tttt… tuotantopaikasta, lähtemisen tarinoiden tuotantopaikalta … siitä paikasta, jossa ”me” olemme nyt ja paikasta sen vieressä.
“- Odota hetki! Mikä on “me”?
- Vaikuttaa mahdottomalta…”
Esityksen taustalla on Etelä-Euroopan valtava vihannestuotanto ja sen suhde muuhun Eurooppaan ja Pohjois-Afrikkaan. Se tuo esiin kolme toisiinsa kietoutunutta tuotannon ja työn kollektivisoinnin muotoa: ”Muovinen meri” – Almerían kasvihuonealue Espanjassa; Espanjan Hollywood ja Exodus -elokuvan lavasteet niiden läheisyydessä; sekä tämä esitys itsessään.
Tarinan kertovat tomaatit, jotka ainoina matkustavat näiden paikkojen välillä. Esityksen kerronta ja hahmot ovat hirviömäisen suurenneltuja, loismaisesti kietoutuneita, tosia, mutta sepitettyjä. Ne ovat itäneet työhön liittyvien järjestelmien kaksinaamaisuudesta sekä levottomuudesta ja riittämättömyydestä kertovista tarinoista.
Miten ”me” voisimme tunnistaa hätätilan jossain rinnakaisessa nyt-hetkessä ja ei-nyt-hetkessä, täällä ja toisaalla, sinnitellen ja muutosta harkiten? Onko nyt oikea hetki toimia? Entä mitä on toiminnan muodostuminen moneuden kautta?
Esiintyjät:
Puhallettava Esine — täyttyy ja tyhjenee
Savuava Esine – savuaa ajoittain
Ttttt… – esittäen kaikkia hahmoja
Miniprojektori – projisoi
Karolina Kucia – puhuu, operoi, manipuloi esineittttä, teeskentelee
Jäljennös Ridley Scottin Exodus: Gods and Kings -elokuvan lavastuksesta, joka mätänee Sierra Alhamillan aavikolla – lähinnä pystyssä.
Kiitokset: Savuavan Esineen yhdessä toteuttaminen - Zosia Hołubowska, videokuvan yhdessä toteuttaminen - Tero Nauha, myötävaikutus kirjoitettuun tekstiin - Spitou Mendy (SOC-SAT ammattiyhdistyliikkeen puhemies Almeríassa), SOC-SAT:n jäseniä Nijarissa, Airi Triisberg, kappaleita Keller Easterlingin kirjasta “Enduring Innocence”, Paolo Virnon useasta Exodukseen liittyvästä kirjoituksesta, An Paenhuysenin puheesta Goethe Instituutissa Helsingissä sekä Age & Scarpellille / Luciano Vincenzonille / Sergio Leonelle (käsikirjoituksesta Hyvät, Pahat ja Rumat) sekä, joko Adam Cooperille tai Bill Collagelle tai Jeffrey Cainelle tai Steven Zaillianille (käsikirjoituksesta Exodus: Gods and Kings).
***
Karolina Kucia on nykyään Helsingissä työskentelevä monialainen taiteilija, joka yhdistää teoreettista ja käytännöllistä lähestymistapaa taiteelliseen työhönsä objektien, ryhmäprosessien ja performanssien kanssa.